
Kompresja side-chain (kluczowanie)
Kompresja side-chain często słyszana jest w muzyce elektronicznej, co daje niekiedy bardzo pożądany efekt „pompowania”. Dzięki temu zabiegowi utwór zyskuje często niesamowitą energię i ogień. Poza tym jest to technika, która czasami może uchronić nas przed konfliktem o dominację w najniższym paśmie basu ze stopą.
Kompresja side-chain polega na sterowaniu poziomem skompresowania danej ścieżki przez inną. Powiedzmy, że na kanale 1 mamy stopę, a na kanale 2 ścieżkę syntezatora. Można nieco urozmaicić brzmienie kanału 2 przez włączenie na nim kompresora pracującego w trybie side-chain w taki sposób, żeby podczas każdego uderzenia stopy, poziom jego głośności drastycznie malał i następnie wzrastał, gdy stopa cichnie.
Do dzieła!
Aby tego dokonać, należy włączyć na kanale 2 kompresor wyposażony w funkcję side-chain (np. standardowy kompresor z programu Cubase). Następnym krokiem jest wciśnięcie przycisku przełączającego go w ten tryb (w różnych programach i kompresorach różnie się to robi więc nie będę tego tu opisywał, a pokażę jedynie na przykładzie w tutorialu na naszym kanale YouTube. W tym momencie bardzo ważne jest ustawienie parametru ratio dość wysoko (np. 8:1) i threshold w ten sposób, aby uzyskać np. minimalnie 15 dB tłumienia (często widać to na wbudowanym w kompresorze wskaźniku GR – “gain reduction”). Oczywiście, gdy zostanie włączony przycisk side-chain, nie będzie słychać żadnej ingerencji w dźwięk na tym etapie. Polecam od razu ustawić czas ataku na minimalny (np. 1-10 milisekund). Teraz na kanale 1 przechodzimy w zakładkę wysyłek (często „send” lub „aux”) i wybieramy wysyłkę na kompresor z side-chain. Ustawiamy jej poziom (najlepiej na maksymalną wartość) i przechodzimy do kanału 2. Teraz, gdy słyszymy wyraźną kompresję podczas każdego uderzenia stopy należy dostosować czas zwolnienia (release) do tempa utworu lub interesującego nas efektu. Na koniec można dopracować pozostałe parametry w ten sposób, aby uzyskać pożądaną kompresję powodującą pompowanie syntezatora. Życzę miłej zabawy z dynamiką utworów i praktycznego wykorzystania tych technik w Twoim miksie!
Jeśli masz pytania lub chciałbyś przeczytać artykuł na temat wybrany przez Ciebie – zapraszam do komentowania!
Big up!
Nitti Nit
2 komentarzy
WITAM SERDECZNIE
A JAK TO WYGLĄDA JEŚLI TEORZĘ NA MPC LIVE 2 ? CZY TO POTRZEBNE ?
POZDRAWIAM.
Ta technika jest uniwertalna i na każdym sprzęcie się przyda do odpowiedniego efektu, który chcemy uzyskać