
To ustawienie kompresora wzmocni uderzenie perkusji
Jedno złe ustawienie kompresora może całkowicie odebrać agresję i moc perkusji. Pokażę Ci nie tylko jak uniknąć tego błędu, ale jak ustawić kompresor świadomie i wykorzystać go, aby dał perkusji więcej pazura.
artykuł zawiera autopromocję
Czy potrafisz to zrobić?
Kompresja to skomplikowany temat, ale pokażę Ci system, dzięki któremu ustawisz kompresor, aby dodał puncha do perkusji i – przy okazji – da Ci pewien fundament nauki słuchania kompresji, co w przyszłości powinno bardzo pomóc Ci w ustawianiu kompresora.
Co nam da mocniejsze uderzenie perkusji?
Przede wszystkim lepsze jej przebijanie się przez mix i efekt jakby wręcz wychodzenia jej z głośnika. To pomoże utworowi zabrzmieć bardziej profesjonalnie. To ustawienie kompresora umieści kompresowany dźwięk bliżej słuchacza w przestrzeni 3D. Właśnie dlatego musimy używać go z umiarem – nie każdy dźwięk może być blisko. Techniki tej używamy tylko do najważniejszych elementów. Zazwyczaj będzie to perkusja i wokal.
Jakiego kompresora potrzebujesz?
Niestety nie każdy kompresor da sobie radę z tym zadaniem. Najlepszym wyborem będą tutaj kompresory VCA (takie jak dbx 160, API 2500 lub SSL G Buss) lub cyfrowe (w zasadzie każdy dobry kompresor, który nie jest emulacją analogowego sprzętu – np. TDR Kotelnikov [darmowy], Pro-C, Neutron Compressor). Do końca marca 2024 za darmo można pobrać emulację dbx od Softuba – VCA Compressor.
Jak ustawić kompresor, aby dał więcej puncha?
Pamiętajmy, że w tym stylu kompresji chodzi o uwypuklenie transientów i pod tym kątem będziemy ustawiać kompresor.
Na początek zerujemy ustawienia kompresora. więc ustawiamy:
Threshold: aby nic nie robił (-0db)
Ratio: Maksymalne (albo min. z 10dB)
Attack: Najszybszy
Release: Najszybsze, ale nie szybsze niż 10ms
Knee: Hard
Teraz ustawiamy:
Threshold: dość nisko, aby kompresor oprócz samych szczytów, łapał również grzbiety sygnału
Attack: ustawiamy pomiędzy 1-30ms i słuchamy takiego “pykania” które zaczyna się pojawiać w naszym dźwięku. Jest to taki całkiem przyjemny, króciutki dźwięk jak uderzanie w puchową poduszkę. Dostosujmy attack, aby ten właśnie dźwięk był mocny i przyjemny
Release: Mniej więcej 100-300ms. Staramy się ustawić raczej długie, ale na tyle szybkie, aby kompresor zdążył jak najczęściej wracać do “0” (braku kompresji)
Ratio: Ustawiamy dla smaku, ile nam pasuje
Knee: Zostawiamy raczej twarde
Make Up / Output: dajemy o tyle głośniej, aby dźwięk odzyskał swoja średnią głośność
Warto eksperymentować
Możemy spróbować również zrobić tę kompresję równolegle (polecam na wokalu) i spróbować wykorzystać do niej różne kompresory. Każdy model da nam tutaj bardzo odmienny efekt. Zachęcam do spróbowania również mojego presetu do FL Studio, który stworzyłem właśnie w celu dodawania puncha do dźwięku: Panczo.
Big Up!
Nitti Nit